ریاضی بهتر است یا تجربی؟
نوشته شده توسط : sevda

برای انتخاب رشته ریاضی باید فردی با ذهن جستجوگر و کنجکاو باشید و از حل کردن معادلات توی هر مقطعی لذت ببرید، اما برای انتخاب رشته تجربی باید حفظیاتتون قوی باشه و به درس های زیست و شیمی علاقه زیادی داشته باشین و با توجه به شناخت کامل از هر دو رشته،یکی رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنین.


حتماً یکی از سخت ترین انتخاب ها در طول تحصیل در زمان انتخاب رشته اتفاق می افته. انتخاب یک رشته  به عنوان منبع درآمد و پیش درآمدی بر آینده شما، یکی از سخت ترین کار های ممکنه. در این مسیر حتما برای شما سوال پیش میاد که ریاضی یا تجربی؟ کدوم بهتره؟

رشته ریاضی یا تجربی هر دو جزو رشته های بسیار پرطرفدارن و متقاضیای زیادی دارن. ادامه تحصیل در هر کدام از این رشته ها ویژگی های ثابت و متغیری در هر فرد می خواد که نداشتن اون ها باعث دلسرد شدن از رشته میشه.

در ابتدا شناخت بر هر کدام از رشته های ریاضی یا تجربی نیاز به پرس و جو و جمع آوری اطلاعات داره. پس از شناخت هر دو رشته با توجه به شناختی که از شخصیت خودتون دارید بهتر می تونید به انتخاب یکی از این دو رشته دست بزنید. برای آشنایی با این رشته ها برای انتخاب درست با ما همراه باشین.

 

معرفی کامل رشته ریاضی

رشته ریاضی همون طور که اولش بسیار سخت و دشوار به نظر می رسه، برای افرادی که به این رشته علاقه مندن بسیار شیرین و لذت بخشه. حل کردن مسائل ریاضی و کندوکاو در روش های رسیدن به جواب به دانش آموز احساس لذت میده.

برای اینکه بتونید به رشته ریاضی عشق بورزید باید تمام سختی ها و شیرینی های اون رو بدونید و با اطلاعات کافی اون رو انتخاب کنید. رشته ریاضی زیر شاخه های مختلفی داره برای موفقیت در این رشته لازمه که تمامی زیر شاخه های اون رو به خوبی بلد باشید.

تعداد زیر شاخه های رشته ریاضی زیاده و شما در صورت قبولی در اون وابسته به رتبه‌ای که میارید می تونید مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و ... رو انتخاب کنید. روشنه که هر کدوم از رشته های مهندسی دروس اختصاصی مربوط به خودشون رو دارنن اما بعضی از دروس در تمام رشته‌های مهندسی ثابت هستن.

برای اینکه در رشته ریاضی موفق باشید باید ذهن جستجوگر، کنجکاو و معما دوستی داشته باشید و از حل کردن معادلات توی هر مقطعی لذت ببرید و هیچ وقت از نرسیدن به جواب صحیح نا امید نشید. یکی از جذابیت های رشته ریاضی برای افرادی که علاقمند به این رشته هستن، راه حل های مختلف و متفاوت برای رسیدن به پاسخ یکسانه.

در رشته ریاضی شما می تونید برای پیدا کردن جواب و حل معادله از خودتون خلاقیت نشون بدید و برای کوتاه کردن مسیر رسیدن به جواب تلاش کنید. افرادی که رشته ریاضی رو انتخاب می‌کنن باید هوش هیجانی بالایی داشته باشن و بتونن خیلی سریع معادلات رو توی ذهنشون حل کنن و به جواب برسن. در رشته ریاضی یکی از ویژگی های مهم دیگه سرعته که به مرور زمان و تمرین بیشتر میشه.

 

 برای اینکه با تمام روند انتخاب رشته پایه نهم به دهم اشنا باشین می تونین مقالع زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته نهم به دهم

 

 

 

 

 

معرفی کامل رشته تجربی

رشته تجربی مثل رشته ریاضی یکی از رشته هایبه که داوطلبای زیادی داره. رشته تجربی یا ریاضی هر دو جزو رشته های پردرآمد هستن. موفقیت در هر کدوم وابسته به میزان تلاشیه که برای آن می کنید. افرادی که علاقمند به رشته تجربی هستن باید در ابتدا هدفشون رو از این رشته تحصیلی مشخص کنن.

هر کدوم از زیر شاخه های رشته تجربی دروس مخصوص به خودشون رو دارن. افرادی که می خوان در رشته تجربی درس بخونن باید علاقه کافی به دروسی مثل زیست، شیمی، ژنتیک و ... داشته باشن. این افراد باید جستجوگر، با شهامت و قوی باشن که بعد از دست و پنجه نرم کردن با کوچیک ­ترین سختی ها احساس ناامیدی نکنن.

رشته تجربی نیاز به پشت کار زیادی داره. این رشته در نقاط مختلفی دقیقا مقابل رشته ریاضی قرار می گیره. رشته ریاضی به غیر از فرمول هاش عملا درسی خلاقانه ، ذهنی و غیر حفظیه اما درصد زیادی از رشته تجربی رو حفظیات تشکیل میده.

بنابراین این رشته به خوندن و مرور کردن زیادی احتیاج داره. اگر جزو افرادی هستین که دروس رو به راحتی حفظ می کنید و خیلی زود اطلاعات توی ذهن شما ثبت می شه فرد مناسبی برای تحصیل در رشته تجربی هستید.

بسیاری از افرادی که به رشته تجربی جذب میشن در فکر پزشک شدن، دندانپزشک شدن و ... هستن. برای اینکه بتونید پزشک، پرستار، ماما و ... بشید، باید در خودتون روحیه کمک کردن رو زیاد کنید. اگر شما در رشته تجربی تونستید دانشگاه خوبی قبول بشید باید تمام تلاشتون را برای کمک کردن و نجات جون هم نوعان خودتون انجام بدین و اهمیت پول رو اولویت آخر انتخاب رشته ­تون قرار بدین.

بیشتر بخوانید : راهنمای هدایت تحصیلی پایه نهم

 

شباهت های دروس و مقایسه بازار کار رشته تجربی و ریاضی

یکی از مهم­ترین سوال­ ها در زمان انتخاب رشته نهم به دهم اینه که رشته تجربی برای ادامه تحصیل بهتره یا رشته ریاضی. باید بگیم که در تمام رشته هایی که موجوده با تلاش و پشتکار موفقیت امکان پذیره و امر غیر قابل دسترسی نیست.

رشته ریاضی یا تجربی وجه اشتراکاتی دارن. برای مثال بخشی از رشته ریاضی مثل رشته تجربی حفظ کردنیه و بخشی از رشته تجربی مثل رشته ریاضی معادلاتی داره که باید حل بشن. هر کدوم از این رشته ها در صورت تلاش به شدت پر درآمد و آینده ساز هستن.

در این میان رشته هایی وجود داره که از نظر درآمد در جایگاه بسیار بالایی قرار می گیره اما قبولی در آن ها بسیار سخته. مثلا رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ... جزو رشته‌های پردرآمد دانشگاهی هستن که برای اون ها گذروندن رشته تجربی و شرکت در آزمون تجربی الزامیه.

همچنین در رشته ریاضی انواع مهندسی ها مثل مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر از رشته هایی هستن که بازار کار خوبی دارن اما موفقیت در آن ها نیاز به سال ها تلاش و پشتکار داره. رشته ریاضی یا تجربی از اون دسته رشته‌هایی هست که نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور هم خیلی پرطرفدارن و انتقالی در این رشته در صورتی که معدل بالایی داشته باشین و رتبه خوبی به دست بیارین به راحتی امکان پذیره.

یکی از مهمترین وجه اشتراک های رشته ریاضی یا تجربی سخت بودن هر کدوم از این رشته هاس. شما  از انتخاب یکی از این دو رشته باید تمام تلاشتون رو برای موفقیت در اون به کار بگیرین. طبعا علاقه به رشته انتخابی یک عامل خیلی مهمه و شما بعد از انتخاب رشته احتمال اینکه تا آخر عمر با این رشته زندگی کنید، وجود داره.

بنابراین باید در انتخاب اون خیلی دقت کنید. زمانی که می خواید انتخاب رشته کنید فقط به بازار کار و مادیات فکر نکنید. بازار کار هر رشته عامل خیلی مهم توی انتخاب رشته هست اما دقت کنید که فقط مسئله بازار کار تنها معیار انتخاب نیست. برای انتخاب رشته ریاضی یا تجربی عجولانه تصمیم نگیرید و تمام جوانب رو برای انتخاب اونا در نظر بگیرید.

 

ریاضی بهتر است یا تجربی؟

 

 با خوندن مقاله زیر می تونین از تمام عواملی که در انتخاب رشته شما تاثیر گذاره مطلع بشین.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در انتخاب رشته نهم به دهم

ریاضی یا تجربی ؟ کدام را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم؟

ریاضی یا تجربی از پر چالش ترین انتخاب ­ها برای هر دانش آموزه. انتخاب یه رشته برای ادامه تحصیل به عوامل مهمی بستگی داره. علاقه و توانایی شما دو عامل مهم برای انتخاب رشته هست. اگه به حل معادلات، حفظ کردن فرمول ها، الگوی گشایی و….  علاقه مندید. اگه انسان کنجکاوی هستید و با تمام زیر شاخه های رشته ریاضی ارتباط خوبی می تونید برقرار کنید، شما می تونید در این رشته موفق باشید.

اما اگه علاقه شما به دروس حفظیه و به پزشکی و تمام متعلقات اون علاقه مندید، رشته تجربی می تونه برای شما مناسب باشه. لازمه که قبل از انتخاب رشته حتما از شخصی موفق در رشته ریاضی و فرد دیگری که در رشته تجربی موفقه، سوال بپرسید و از سختی و آسونی های کارشون اطلاعات کسب کنید.

بسیاری از دانش آموزها در ابتدای انتخاب رشته با دیدن یه الگوی موفق در جامعه سریعا دست به انتخاب رشته ­ای خاص می زنن. این افراد باید آگاه باشن که موفقیت الگوهای  جامعه اتفاقی نبوده . اونا به اندازه کافی برای موفقیت در این رشته ها تلاش کردن.

حتما برای انتخاب رشته با یک مشاوره با سابقه مشورت کنید. مشاورین با ارائه پرسشنامه به شما از علاقه شما نسبت به رشته ها آگاه می شن و می تونن افراد مناسبی برای راضی کردن شما باشن. حتما از مشاوره با سابقه و مطرح راهنمایی بخواید و در پاسخ دادن به سوالات مشاور صادق باشید تا بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید.

 

 فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزا در سایت همگام انجام میشه که برای دریافت اطلاعات بیشتر می تونین مقال زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: هدایت تحصیلی سایت همگام

 آیا کسانی که رشته ریاضی رو برای پایه دهم انتخاب می کنن و همزمان درس زیست رو می خونن و کنکور تجربی میدن کار درستی انجام می دهند ؟

رشته ریاضی یا تجربی هر دو رشته های سختی هستن که برای موفقیت در اون ها لازمه که چندین سال از عمر­تون رو به خوندن دروس اونا اختصاص بدید. بنابراین خوندن همزمان رشته ریاضی و تجربی کار دشواری به نظر می رسه.

شاید شما با این کار در هر دو رشته موفق شدین، اما شاید اگه تنها در یکی از اونا تحصیل می کردین و تمام وقت­تون رو به یه رشته خاص اختصاص می ­دادین، رشته دانشگاهی بهتری پذیرش می شدین.

بهترین راه همینه که شما تصمیم بگیرین که کدوم یکی از این رشته ها رو بیشتر از اون یکی دوست دارین و همون رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنین. خوندن همزمان دو رشته سخت، کاری بسیار سخته و حتما فراگیری در هر کدوم رو تا حد زیادی پایین میاره. اما امروزه این کار نشدنی نیست و افراد با توجه به هوشی که از خودشون نشون میدن می تونن تصمیم بگیرنن.

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در خصوص انتخاب رشته ریاضی و تجربی پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای یک انتخاب رشته درست کمک بگیرین . همچنین با عضویت تو کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو از تمام اخبار مربوط به هدایت تحصیلی مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: برای معلم شدن چه رشته ای باید انتخاب کرد

 

 

 

 


سوالات متداول


1- ✔️ برای ورود به رشته ریاضی داشتن چه ویژگی هایی برای داوطلبان نیازه؟

✔️ برای ورود به رشته ریاضی دانش آموزا باید از حل کردن مسائل مختلف لذت ببرن که بقیه ویژگی های لازم در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ رشته ریاضی برای ادامه تحصیل بهتر است یا رشته تجربی ؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، هر کسی با توجه به علایق خودش باید یکی از این رشته ها رو انتخاب کنه.

3- ✔️ بازار کار رشته تجربی بهتر است یا ریاضی؟

✔️ طبق توضیحاتی که به طور کامل در این مقاله داده شده، بازار کار هر دو رشته خوبه و بستگی به تلاش های خود فرد داره.

منبع : ریاضی بهتر است یا تجربی؟





:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: